Musim berubah lagi..

Saturday, July 19, 2008

Musim berubah lagi..


Dah lama aku tak merayau-rayau, melihat alam, melihat suasana kampung dan suasana padi yang menghijau, tapi aku rasa hijaunya padi ni dah tak lama.. kerana sudah ada tanda-tanda padi yang hijau akan bertukar warna menjadi kekuningan dan lepas tu akan menjadi keemasan... ini lah antara kehidupan rutin petani kat sawahpadi ni, dari satu musim ke musim yang akan membawa penuh pengertian, pengharapan... dan aku yang hanya memerhati saja ni, juga terasa perubahan dari musim ke musim ni.. banyak meninggalkan nostalgia pada aku..

Ye lah dari kecik aku di besarkan di kampung ni, susah payah, suka duka, ketawa menangis, jerih perih kehidupan banyak tercatat dalam lipatan sejarah kampung ni... mungkin juga ada baiknya aku tak berpeluang untuk merantau ke bandar lain, ke negeri lain bah kan untuk ke luar negeri, kalau tidak siapa lah nak menghuni kampung kan, kat kampung aku sendiri dah tinggal berapa kerat saja yang masih muda-muda.. yang lain adalah warga-warga emas yang meniti usia di kesenjaan.. sesungguhnya setiap sesuatu yang terjadi adalah kehendak Nya jua... kita hanya bisa merangcang.. tapi Dia yang menetukannya.. kalau tak jadi sesuatu makan ada yang lain akan terjadi... kita hanya boleh pasrah saja la...



0 comments :

Search This Blog

My Book Rack

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...