January 2008

Thursday, January 31, 2008

Harapanku lagi


Kini,
harapanku yang satu tu, berputik semula,
Malahan mula berkembang, bercandik dan bertunas..
Ini berikutan dengan perkembangan semasa..
Semoga.. ianya terus bercambah dan membesar..
Dan aku perlu bersabar dan terus bersabar
Tak ingin aku memberi harapan yang terlalu tinggi..
Takut terjatuh, tersembam kesorangan..

Sunday, January 27, 2008

eeee... sejuknyaaa..!!



Posted by Picasa
Hari Ahad.. entah psai apa tah.. teringat pulak nak pi Gua Kelam .. tu pon selepas aku terjumpa gambaq kat satu forum yang bagitau bahawa nanti kat Gua Kelam akan ada ketaapi (mmacam roller coaster tuh.. ada rel dia) untuk tujuan melawat kawsan-kawasan Bukit Dataran Nakawan.. emm teringin juga aku nak tengok dan amik tau perihal semasa ni.. he hee.. mem aku pulak teringin nak pi padang besar.. dah tu nak potong rambut.. jadi kami setkan jadual la.. pagi , gi amik mak dia, pastu pi umah kak dia di BEseri dan lepas makan dan sembahyang baru pi Padang BEsar lepas tu baru pi Gua Kelam kalau sempat.. (dah lari dari apa yang aku rancangkan.. )

Dalam kol 10 pagi lagu tu, selepas balik nari nat, kami pon bertolak pi amik mak mertua aku.. lepas tu baru pi BEseri.. sampai sana dah dekat kol 12.00 so.. depa pesah masak-masak dan dalam kol 2 baru leh makan.. selepas sembahyang kami bertolak ke PAdang BEsaq.. sampai sana dalam kol 3.30.. so rasanya tak akan dudk lama kat situ pasal, bukan nak beli apa sangat pon.. cuma nak beli brooch mem aku.. hmm tapi sempat juga dia beli track suit sepasang dengan barang makanan seperti kacang cerdik (pistachios) dan juga kerepek2 segala benda tu.. macam tu juga mak metua aku tu.. depa pakat borang makanan jer la..

Dalam pukul 4.10 kami dah keluar dari padang besar.. emm dah tak dak nak borong apa sangat.. tak tunggu lama la.. tapi kalau nak betui2 memborong mau kol 6 baru boleh balik tu.. Lepas tu terus la kami pi ke Gua Kelam, sampai kat sana dah pukul 4.30 lebih dah.. emm tengok tak ramai orang kat sana , ada juga bebudak UITM dok buat camping kat situ.. memula tu ingat Athirah takut air.. so nak bagi dia main - main jer la air tu.. tapi lepas seminit dua dia main.. mula la makin rancak.. siap terduduk atas air dan pasir tu.. jadi terus jer la mandikan dia.. ' sampai sejuk-sejuk athirah main air.. mujur la tak demam.. tapi dia seronok ajer la.. dalm kol 5.30 kami pon bertolak balik la.. on the way balik tu Athirah terus tertido dalam keta.. uh huh jarang sangat dia tertidor dalam keta nih.. mesti dia letih main air tu.. ( lupa lak.. pak dan mak athirah tak mandi sama petang tu.. simpan untuk projek Raya Cina nih.. :) )hmmm best juga sesekali pi sini.. mujurla air pon ada walaupun tak banyak pasal musim kemarau sekarang ni.. kalau macam ni nanti aku boleh buat port mandi-mandi dengan athirah la nanti..

Friday, January 25, 2008

Isk.. isk tu diaa... !!


Posted by Picasa
Dah lama aku tak update rupanya.. maafkan aku.. selepas sekian lama badan aku demam, dan sekarang ni masih lagi terasa belum selesa denagn sedikit batuk batuk. Dan selepas itu maka idea aku juga turut demam dan minda ku juga menjadi begitu kelu untuk melakarkan coretan-coretan disini.. sekali lagi maafkan aku..

Merujuk kepada gambar tertera di atas, selepas sekian lama aku tak perlu menghadiri apa-apa program di luar waktu pejabat maka, kali ini aku terpaksa juga keluar malam. Pagi tadi.. semasa aku nak pi Punch card (thump print sebenarnya..) aku terbelek satu sekla ( circular) yang mengkehendaki aku menghadiri satu majlis iaitu Majlis Perasmian Ekspo Maal Hijrah. Hmmm nampak gaya dah ada nama ni, terpaksa la aku pergi jugakan.. dah tu pulak siap berpakaian batik lak malam-malam.. isk maleh nya aku.. tapi apa nak buat.

So balik umah aku pakat dengan mem aku untuk nak bawak 'lesen besar' untuk balik awal. Jadinya kena la bagitau kat pengasuh athirah untuk pastikan dia tidor siang tu untuk menjamin bahawa dia tak akan mengantuk awal malam tu.. petangnya dalam kol 6.30 lebih-lebih aku dah sampai umah.. jadi sempat rilek sekejap , main main dengan athirah..pastu leh terus mandi manda untuk siapkan diri ke majlis malam ni..

Dalam kol 8.30 kami keluar la pi ke Dataran 150.. berdekatan dengan bangunan Jam Besar .. tempat diadakan Ekspo Maal Hijrah tu.. so kerana sampai agak awal (sebelum jam 9.00 malam) jadi sempat juga kami ronda-ronda kejap di kawasan persekitaran tu.. hmm apa yang ada .. ada jualan produk-produk tempatan.. seperti keropok ikan keli, ada juga juala kopi herba, ada juga jual ikan keli hidup.. juga ada sudut untuk mengurut secara tradisional. Terdapat juga di situ bebarapa Jabatan kerajaan yang membuat pameran jabatan masing-masing, termasuk juga lah jabatan aku.. huh patut la.. hmm aku pon dah ketinggalan.. pasai semenjak dok di temapat yang agak terpencil nih (walaupun berada di pusat..) aku dah teramat kurang terlibat dengan sumer nih, pegawai yang dok denagn aku yang manyak terlibat.. mungkin pasal aku dah kawin kot.. dan depa masing bujang so aku ada excuse juga lah kan..? Dalam lebih kurang 5 minit sebelum majlis bermula MB Perlis tiba untuk merasmikan majlis.. dan kebetulannya aku berada di gerai jabatan.. dan kebetulan juga gerai jabatan aku berhadapan pintu masuk utama, dan kebetulan juga masa tu kami ada di hadapan.. jadi selepas edisi sambut-menyambut oleh para penyambut tetamu dan dif-dif.. maka MB Berjalan untuk bersalam dengan orang ramai.. dan ketika itu dia terpandang Mek aku tuh..

" Ehh anak sapa ni?".. MB
" Anak saya la.. " .. Mem Aku
" Sapa nama? Meh salam .. " .. MB
" Amau... ".. Athirah
" Mai la.. comeinya dia" MB sambil sua(hulur) tangan.. dan detik tu tiba-tiba si Athirah tu sua tangan dan cium tangan MB.. hu hu.. terkedu aku, tak terkata apa.. lepas tu baru dia salam dengan Datin Seri pulak.. hehe glamour la sekejap.. tapi sayang nya aku terkedu terus.. lupa nak tangkap gambar masa tu.. isk ruginya.. cuma yang tak terjadi malam tu, nasib baik la athirah tak kata " amau kawan.." he hee kalau dia marah ke, atau kita bangkang dia sekarang ni itu la ayat dia.. lepas tu kena pi pujuk la kata " awan la..".. pastu dia gelak la..

Satu lagi mujur lah dia tak jawab masa MB tanya nama dia mujur la dia tak jawab.. " Atun Eii.. Ahhh!!".. heh he kalau dia jawab macam tu mesti pakat gelak besaq.. emm dah besaq rupanya anak aku nih.. dah boleh sebut nama dia walaupun masih pelat-pelat dia tu.. dalam kol 9.45 kami balik la.. pasal Atu Eii Ahh tu dah menguap sangat dah.. dah ngantuk .. dah sampai masa dia nak lelapkan mata.. mujur juga dia tak meragam sangat.. cuma dok gaduh nak berjalan.. isk nasib baik pakai stokin saja, tak pakai kasut.. kalau tak jenuh la hambat dia satu kawasan tu..bukannya dia nak jalan..tapi nak larii...

Tuesday, January 22, 2008

Hari-hari yang kurang keceriaannya



Adeh.. adehh.. adehh..

Ari sabtu tu, masa pi amik Athirah kat umah pengasuh dia.. depa bagitau yang dia demam, hmm sehari sebelum tuh mak dia selsema.. hah sahih dah berjangkit dari mak dia ni.. bawak athirah balik, bukak peti ais.. laa.. stok ubat dia dah abis.. so pertang nya kena la pegi klinik lak.. emm tak per la, nak buat macam mana kan, walaupun hujung-hujung bulan ni, kena juga sediakan perbelanjaan yang tak terduga macam nih.. huh nasib baik kan? So malamnya balik dari klinik terus bagi ubat dan tido kan dia.. mujur la tak meragam apa-apa.. mujur la dia tak gaduh naik main saja.. mungkin juga pengaruh dari ubat tu kot, maka dia cepat tido..

HAri ahad tu masa bangun tido aku dah start rasa semacam je.. ahh sudah.. meh berjangkit kat aku pula... emm nak wat gena terima jer la.. yang nasib baiknya.. athirah cepat sembuh.. hari ahad tu dah ok, badan pon tak panas sangat dah, batuk pon tak, bersin pon sekali sekali sahaja.. ok la macam tu.. aku masa pagi tu masih setakat bersin sekali sekala juga la.. menjelang tengah hari.. selepas aku abis cuci keta ( dua buah sekali - adeh lenguh pinggang ooo) mula jadi bertambah teruk... bersin pon makin kerap.. hidung pon mula berair.. huh habuan aku la gamaknya athirah dan mama dia tak teruk aku lak yang bertambah teruk nih..

Menjelang malam, makin menjadi-jadi lak bersin dia.. mau takmau terpaksa la aku amik Paracetamol ( sebijik saja la.. nih kes tak kuasa nak makan ubat la).. lepas sejam tu makin kurang bersin.. tapi hidung berair juga.. dah tu tak leh nak tido lak tu.. mesti tersumbat hidung.. kalau tido selang sejam atau dua jam mesti terjaga.. bangun minum air dan juga buang air.. sampai lah pagi.. huh sudah semestinya aku dah maleh nak gi keja kan.. maklum la kepala pon sakit.. sebab bersin dan kurang tido kot.. jadi cuti la aku sehari semalam..

so hari ni alhamdulillah dah ok rasa nya.. dah tak sakit kepala, dah puas tido semalaman, cuma yang tinggal batuk sekali sekala.. tapi aku rasa ok la.. pasal tu aku pegi keja hari ni.. athirah danmak dia dah ok dari semalam lagi.. aku jer dok tergedang sorang!



Thursday, January 17, 2008

Apa la abah ni..



.. hmm sebenaqnya tak dak apa sangat aku nak ceritakan.. cuma sebuah perjalanan di suatu petang.. lah biasa lah kan athirah kalau petang2 dia boring dia nak ajak pegi berjalan-jalan la.. kebetulan petang tu kami takder nak buat apa.. ok le boleh ronda-ronda tepi pantai kan.. semenjak dua menjak ni pantai sepanjang Kuala Perlis ke Kuala Sanglang banyak mengalami perubahan, tambakan batu dibuat di sepanjang jalan , jadi banyak tempat dah tak dak pasir lagi.. tinggal la setempat dua yang banyak menjadi tempat tumpuan orang...

macam tu juga dengan kuala sungai kurung tengar.. dah kena tambakan batu.. dah banyak berubah, ada chalet kat situ.. tgk dah siap dah cuma tunggu masa dapat CF kot.. lepas ni boleh la di gunakan..

isk tak dapat juga aku nak panjangkan entry nih.. athirah dah bangun.. dok kacau di suka sangat dengan mouse nih..

Posted by Picasa

Tuesday, January 15, 2008

Secebis kisah walang!


Adeh.. entah la.. apa la pasal.. membuat aku sangat susah nak update sekarang ni, yang pasti aku kerap hilang tumpuan, bukan saja kerana kerja.. tapi perkara-perkara yang aku sendiri tak tahu nak kata, nak sebut, dan nak tulis kat sini, walau apa pun, aku masih sihat, masih waras dan juga masih ceria menmpuh hari-hari yang terus mendatang.. dan selalu nya kalau mukaddimah macam ni, untuk orang yang jiwanya kacau bila menyambut hari lahir, mengenang usia yang makin menambah, mengenang untung nasib badan, mengenang hal hal keluarga, mengenang usia mek tirah yang semakin menambah, makin banyak tanggungjawab, mengenang nasib kerja aku, menanti pada yang tak pasti dari hari ke hari bagai tiada noktahnya.

Huh semuanya nak kena pikir, yer lah itu lah, dah makin berumur.. dah makin banyak nak kena uruskan.. jadi pesal tu gamaknya uban makin banyak.. he hee orang lain la.. aku masih maintain rambut itam yang kurang kilatnya ni, huh huh.. nampak gayanya para ini tak akan kemana-mana, tidak ada faedahnya...

Di para baru ni, hah apa aku nak bicara? Em bicara tentang kerja.. nampak gaya senario 2-3 tahun lepas akan berulang, bulan ni, gaji untuk staff sambilan dan staf kontrak federal dapat lewat, ni kerana hq(?), atau lebih tepat orang bawah sikit dari kementrian lambat nak hantar peruntukkan kepada staf depa ( kontrak) jadi pihak pejabat aku terpaksa mengguna kan sebahagian wang yang di pruntukkan kepada staf pejabat untuk bayar gaji depa ni ( masa bulan 11) jadi tabung dah syusyut.. depa terpaksa tangguhkan bayar bulan hutang-hutang, termasuk hutang keta aku, dan kemarin aku dah dapat reminder yang mengatakan aku tak bayar hutang sebanyak RM1xxx.47 .. ini bermakna dah 3 bulan duit keta tak berbayar.. ini bermaksud depa dah potong duit aku, selama 3 bulan.. tapi tak bayaq duit keta aku.. hu hu.. tension la.. mungkin bila duit dah masuk depa akan bayar.. tapi kalau dah smp tiga bula tentu kena denda kan.. sapa lak nak bayar.. huh.. tu satu hal.. mungkin kah juga gaji bulan 1 nih akan lewat dibayar? pasal duit tak masuk? hu hu.. itu la, baik burunya kan.. keja dengan gomen.. pastu perbadanan pulak , jadi membawa maksud separuh dari belanja dia biayai oleh negeri dan separuh lagi kerajaan pusat.. sentiasa ada tolak tarik antara depa.. yang jadi mangsa nya adalah kami yang menurut perintah!

Ohh yaaa.. gambar baru Athirah.. makin buas anak dara aku nih, dah pandai panjat kerusi meja makan tuh, panjat gril pintu, mulut makin celoteh, pendek kata boleh bikin abah dan mama dia semput.. kalau nak itu.. itu lah juga.. kalau dibantah.. riuh satu kampung jadinya..

ps:-
masa aku tengah dok taip entry ni aku tertengok ym dengan tak sengaja..
rupa-rupanya ada bos aku tengah dok online..
dia tengah skodenng aku ka..
hu huu.. kalau la dia baca!...

Sunday, January 13, 2008

Hobi baru



Hu hu.. entah la susah betul aku nak update sekarang ni, macam yang telah aku katakan.. walaupun keyboard dekat dengan ku siang dan malam, tapi fikiran ku tak dak tumpuan nak cari idea untuk nak buat update kat blog.. susah la macam ni.. tapi walau apaun aku cuba juga buat sikit-sikit dan pendek-pendek.

Em dua tiga hari ni, ada peluang saja.. aku akan cuba tangkap gambar secara close up.. tak kira apa yang aku jumpa, baik bunga, pokok kecik, bahkan makhluk-makhluk kecik dan serangga kecik pon aku tangkap.. huhu gila betul kalau orang tengok.. macam buang tebiat la pulak he hee.. tak pa la asalkan aku suka kan.. tapi tula masa tu terhad.. kalau ada sikecik athirah tu.. lagi la tak leh nak buat apa.. asyik nak kena kejar dia la.. sekarng ni makin payah nak kontrol ni, kalau pakaikan kasut, bukannya nak jalan-jalan , tapi nak lari-lari.. dah tu mulut dia riuh jer sekampung.. larriii.. lariii.. huh..
Posted by Picasa

Wednesday, January 9, 2008

Gambar Kenangan!




Isk.. entah kenapa, hari ni aku selak lagi album gambar-gambar lama, melihat balik gambar kenangan silam, waktu sekolah dulu.. huh huh.. kalau korang nak tau ni zaman sekolah rendah, zaman dimana aku tak tahu apa satu pon.. pakai main redah saja.. hak gambar atas tu masa Darjah 3A tahun 1979.. dan kat bawah tu Darjah 2A tahun 1978.

kisahnya masa tahun ni ada peperiksaan penirasan (penurasan?) darjah tiga, di mana cikgu akan rombak balik kelas masing masing untuk dikategorikan sebagai pandai, sederhana dan lembab. Kelas pandai biasanya ada dua kelas aku rasa la (dah lama.. aku pon dah lupa) dan kelas sederhana ada satu dan kelas lembab ada satu. Lembab dala kategori ni bukanlah sampai taraf dungu.. cuma lambat nak catch up saja.. dan ada diantara mereka dari kelas lembab ni akhirnya masuk kelas A juga. Aku cikgu kategori kan aku sebagai pelajar lembab dalam kelas A.. so tak terer la dalam segalanya.. terutamanya dalam kelas lukisan.. memang aku lembab la, masa tu ilmu hisab (matematik) aku boleh celen orang lain la.. walaupun ada yang lebih baik, sapa yang lebih baik hah kami panggil dia Kak Cik ( baju putih tu : pengawas) , aku tak der apa apa jawatan sepanjang darjah 1 - 3. Sekali ada peristiwa lucu di darjah 1 aku rasa, masa awal-awal penggal tu biasalah kan ada pembuntukan Ajk Kelas.. dan bila jawatan tertinggi cikgu tanya " sapa nak jadi ketua kelas" aku dengan berani nya angkat tangan.. mana la aku tau, ketua kelas tu apa kan? Tengok kiri, tengok kanan tak der orang angkat tangan.. (mungkin depa juga tak tau.. terus melopong.. tak bergerak-gerak) heh so automatik aku jadi ketua kelas, tapikan dah aku ni jenis lembab dalam kelas yang pandai, akhirnya aku pon melopong bila dah dapat jawatan, bila cikgu masuk buat diam jer.. sampai kawan kawan aku dok tolong cuit bagitau cikgu datang nak ucap selamat pagi ka, tengahhari ka.. hu hu... sempat la aku pegang jawatan ketua kelas tu dalam dua minggu aku rasa, cikgu pon dah give up.. langsung lantik orang lain.. he hee.. abis la aku..

Selain dari tu, gambar ni juga sebenarnya gambar bersejarah, aku ras alah.. pasai apa.. selepas dari darjah 3, kami berpindah bangunan ke bangunan baru.. dalam 1 km dari tempat nih, kawasan sekolah ni sekarang dah jadi milik penuh sekolah menengah.. bangunan latarbelakang Darjah 2 tu runtuh dahulu, aku rasa masa tu aku darjah 5 kot, sekali sekala kami pi juga jenguk, dan masa aku masuk tingkatan satu, sekolah menengah yang sama, aku lihat cuma ada banguna kelas yang satu tingkat, kuarters guru dan bangunan background darjah 3 tu, bangunan kelas aku adalah bangunan background gambar darjah 2 tu, kelas bawah kanan sekali, kat gambar tu nampak pintu saja.. dan kat tengah tu(belakang tangga) ada perpustakaan, huh syok aku.. kelas tepi perpustakaan..lambat cikgu lambat masuk saja kat situ la aku pi lepak.. yang aku suka tengok ialah buku ensiklopedia sains.. mungkin pasal tu aku minat sains kot, dan bab gambar bangunan yang jadi background darjah 3 tu, lepas aku keluar tingkatan 5 baru la di runtuhkan setelah teramat uzur dan dah tak selamat untuk diduduki.. tapak bangunan darjah dua sekarang ni dah jadi asrama sekolah menengah, dan tapak bangunan darjah 3 tu, dah jadi makmal komputer aku rasa.

Banyak betul kenangan..
Kat gambar tu pun dah ramai aku tak ingat nama depa.. kalau jumpa mesti dah tak cam.. lama pakat2 menghilang.. aku harap kalau depa ada nampak gambaq ni, mungkin depa kenai sapa diri mereka.. Batch Sekolah Kebangsaaan Kayang 1977 - 1982.

++
Hok sapa yang teringin nak teka, yang mana aku tekalah,
tak der hadiah leh aku bagi, cuma penghargaan sahaja la,
satu klu yang aku boleh bagi, aku senantiasa berada di saf belakang sekali,
dari dulu sampai la ni..
Posted by Picasa

Sunday, January 6, 2008

Hilang..


Hilangg.. hanya yan tu aku boleh katakan.. yang aku katakan hilang tu bukang nya harta, wang ringgit dan sebagainya tapi hanyalah hileng idea, hilang semangat nak menulis disini.. entah kenapa.. aku tak dapat nakpastikan.. sebenarnya banyak yang aku boleh masukkan kat sini, malahan konklusi tahun baru tu sebenarnya dal sekitar 2 bulan teerkhir tahun 2007.. aku tak meliputi suka duka sepanjang tahun.. sekali terigin juga kau nakbuat tapi.. tiada perkataan yang keluar dari minda aku..

jadi aku ingat mungkin aku patut mula maenulis di rumah semula.. akan ada ruang yang lebih santai dan panjang.. tapi aku salah bila dah ada internet kat umah.. aku melilau tak ketahuan hala, aku masuk forum dan berkelahi dengan orang (berkelahi kata2 saja.. dan tiada melibatkan perasaan.. jadi tak der la peperangan), aku melawat blog orang lain, tapi tiada nafsu untuk mencoret kat sini.. aduh kesihan.. kesahian kat blog ni.. kesihan juga buat otak ku.. ku cuba nak pujuk pelan-pelan agar ruang blog aku ni tak terbiar kekosongan.. anggapla sebagai satu azxam baru nak jadikan blog aku ni meriah.. meriah dengan cerita, dengan kata-kata yang menawan, dengan kunjugan dari kawan-kawan.. tapi aku tak mampu nak berbohong.. aku tak mampu nak sembunyikan.. bahawa dalam masa ni blog in akan kurang rasanya.. kurang meriahnya dan kurang rasanya.. kalau masak asam paedas pun mungkin kurang asam nya.



ada yang bertanya.. macam mana teman ku yang baru, adakah ianya kurus dan cengkung, atau gemok gedempon.. atau slim macam ratu kebaya, macam mana dengan kepantasannya beraksi, hebat atau biasa-biasa sahaja, adakah dia putih, hitam, biru datau merah..

jadi inilah temanku,
tidak terlalu gemok, juga tidak terlalu kurus,
kehebatan dia tidak lah terlalu hebat,
tapi cukup buat aku puas,
dan aku tak terkilan walau hantarannya agak tinggi bagi warna nya yang agak legam itu,
tapi aku puas, prestasinya belum mengecewakan aku..

++
huh..
baru ajer aku boh tajuk hilang..
dan blog aku betul-betul hilang..
entah apa kenanya aku tak tahu..
lepas masuk entry nih tadi.. tiba-tiba tak naik.. naik apa-apa punya laman web tah.. huhu
nasib baik aku teror juga tak panik
kalau tak ilang abis la..
tapi kesan nya hallowen tu dah tak leh pakai..
memang dia nak suruh cat rumah lain kot..

Posted by Picasa

Tuesday, January 1, 2008

Salam tahun baru!


dah lama rasanya aku tak update disini.. hanya menghantar gambar sebagai bukti bahawa aku masih ada dan masih aktif berinternet.. tetapi aku kurang mendapat idea nak mengupdate kat sini.. tentu masih ingatkan bahawasanya aku masih mencari satu cara dan bentuk penulisa yang dapat menyedapkan orang membaca dan juga menyeronokkan untuk aku nak menulis disini..

setelah sekian lama tak menulis, jadi serba sedikit aku nak meriwayatkan apa yang telah terjadi kepada aku sepanjang aku mendiamkan diri ni, rinkasnya sebelum hari raya korban hari tu, mem aku eksiden, lebih tepatnya dilanggar orang, Alhamdulillah dia selamat dan pemandu serta penumpang kereta yang melanggar tu juga Alhamdulillah semuanya selamat. Kesahnya depa ni dari pekan Kuala Perlsi selepas pi survey tiket nak pi langkawi, mungkin dah amik tiket tapi masa perjalan dengan feri masih lambat deapat nak pi berjalan rumah rakan dan sedara dekat perlis ni lah kot, dan masa sampai kat simpang tu, mungkin depa ralit kot tak perasan yang keta yang mem aku bawak tu sedang berenti dok tunggu nak masuk simpang, kebetulannya jalan tu sedikit melencong.. jadi terus di langgar kereta mem aku bawak tu.. selebih adalah apa yang dipaparkan dalam gambar.

cerita raya pula, tahun ni macam biasa raya korban disambut dengan sederhana yang mungkin, dengan pakain yang direcycle dari raya puasa hari tu, sok pakai kejap sementara nak abis sembahyang, lepas tu pegi tempat orang buat korban, dan tolong mana yang patut, kebetulan kak aku ada buat korban, setumpuk saja..jadi aku tolong uruskan juga la, pasal tuan punya korban tak balik kampung, lepas dah di lapah dan di bahagi-bahagikan mengikut tumpuk-tumpuk, maka diserahkan kepada tuan punya yang buat korban.. dan tahun masaing-masaing mengagihkan sendiri tumpuk masing2.. jadi tak la banyak keja. Selepas dapat tumpuk tu bawak balik pi umah mak menakan aku yang juga buat korban seekor lembu dan juga ada yang tumpang dengan 3 ekor kambing buat kerja sekali di situ. Aku cuma pi tumpang timbang daging-daging tu untuk diagihkan.. daging tu semua dalam 12 kilo saja.. jadi boleh la bagi kepada 5 - 6 keluarga.. yang lain bawak balik umah, lepas tu orang yg tolong edar kan sama.. dan juga bawak balik umah mak mentua aku.

Dalam masa yang sama, semenajung malaysia dan sebahagian sabah dan serawak sedang musim monsun, seperti yang aku cita masa pergi makan kaenduri di Pahang tu, masa nak balik tu kan ujan turun lebat, lepas seminggu orang2 pahang tu lak mai umah mentua, kononnya nakbalas lawatan lah kan, tapi dek monsun dah datang, ujan lebat kat pahang jadi depa tak dapat balik, kawasan felda tu tak tenggelam, cuma jalan nak masuk ke felda tu dah tenggelam, menjadikan kawasan felda tu dah terkepung.. makannya jadi la orang felda terperangkap kat sana.. depa terperangkap kat sini. Semasa depa kat sini, banyak aktiviti yang dapat depa buat, yer lah dulu depa orang sini juga, cuma berkelana kat sana mencari kehidupan.. so dah berjaya .. sekali sekala daepa bali jugak kat sini.. bila teringat ank mancing kat, menjala dan segalanya depat balik la. kesahnya depat kt sini sampai la lepas krismas.. hampir 3 minggu!

Macam-macam tiap2 tahun juga, musim timur datang lagi... membawa seribu kenangan kepada aku khasnya.. masih terdengar bunyi daun nyiur yang bergersik bila ditiup angin, masa yang paling best aku dengar ialah masa bangun tido nak pi sekolah.. dengan susana sejuk, termasuk masa nak mandi pagi, buat kan aku berada hampir 1/2 jam dalam bilik air setiap pagi.. semuanya dah tinggai kenangan.. dok dalam umah la ni, bangun pagi pon dah tak dengaq gemersikan daun nyiur dah.. tapi rasa sejuk tuh.. huh memang mengesankan!

Tahun baru! Ahh tahun baru datang lagi, tapi kesannya dah makin kurang aku rasa, dah tak di sambut macam dulu lagi, kalau dulu menati detik 12 malam memang tak aku lepas, tu pun bermula bila aku dah kerja dan ada kenderaan sendiri.. dulu memang tak amik pot la... tapi bila dah keja, dah ada kawan, dah ada girlpren mula la berjinak-jinak nak pi tengok sambutan tahun baru. Tapi yang yang banyaknya sambutan bersama dengan kawan-kawan la.. tak mis pi tengok bunga api kat dataran merdeka ( padang bandaran kangar) bukan la aku celebrate bagai nak rak.. saja seronok berada dalam crowd dan tengok bunga api saja.. aku masih budak baik ( hu hu.. ) dan cuma sekali bersama sorang budak pompuan tu, tu pon selepas kawan-kawan aku dah kawin dan beranak pinak, tinggai aku terkontang kanting sorang-sorang.. nasib baik la ada awek tu yang sudi temankan aku.. tima kasih yekk.. tapi apakan daya.. jodohnya tak sampai.. lepas tu aku kawin.. dan tiada lagi sambutan tahun baru kecuali jika ada majlis rasmi je la.. mungkin bila Athirah dah besaq boleh bawak pi tengok bunga api! Dan malam menjelang tahun baru kali ni, aku hanya terkebil kebil sorang-sorang dok buat countdown depan tv, athirah ngan mak dia dah tido.. dah belum sempat aku habis buat countdown.. aku terlelap.. sedar-sedar dah pukul satu pagi.. he hee, pastu bangun masuk tido jer la...

Kalau korang nak tanya apa azam aku tahun 2008 ni, entah!! aku tak sempat berfikir, nak merancang arah perjalanan hidup aku tahun ni.. cuma aku akan menurut firasat ajer la.. ikut apa akan terjadi, berfikir mengikut keadaan dan bertindak bila di perlukan.. boleh? Dan untuk laman sangkelu tahun ni.. yer lah macam biasa aku cuba nak melakukan yang terbaik.. yer lah tempat aku nak berfikir, berborak, berbincang, mencari idea, meluahkan perasaan, juga meluahkan rasa perasan aku. Dan tahun 2008 ni juga tahun politik, dengan pilihanraya umum akan menjelang nanti, sedikit sebanyak perasaan, pemikiran akan banyak terarah kesana. Satu yang aku nak tegaskan disini, aku bukan lah peminat politik yang setia, aku minat bila dalam keadaan tertentu, contohnya dekat-dekat musim pilihanraya, juga minatku kearah politik tempatan juga tidak begitu menjurus.. cuma sebagai sorang anak jati negeri, ingin melihat perubahan kepada kemajuan di negeri tempat lahir aku, nak kemajuan macam negeri lain, nak sejehteraan yang sama, nak melihat satu politik yang orang lain boleh tumpang, dan macam macam lagi tentang politik tempatan yang bermain dalam benakku.. satu tempat yang aku boleh berbincang sesama anak negeri ialah di http://www.anakperlis.com walau pun pandangan aku agak mudah, dangkal dan tak menjurus tapi aku boleh berkomunikasi dengan mereka.. so sekarang aku banyak ralit kat situ.. dok hantar pos, gambar, pandang dan bermacam-macam topik yang dibincangkan khusus tentang negeri kesayangan ku. Jadi salah satu sebab kurangnya update.. aku banyak ralit kat situ..

Akhir kata..
Selamat Tahun Baru 2008, semoga kejayaan bersama kita dalam apa jua bidang yang kita ceburi, moga-moga kita akan jadi perkasa dalam apa jua bidang yang kita terlibat.

Search This Blog

My Book Rack

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...