Salam tahun baru!

Tuesday, January 1, 2008

Salam tahun baru!


dah lama rasanya aku tak update disini.. hanya menghantar gambar sebagai bukti bahawa aku masih ada dan masih aktif berinternet.. tetapi aku kurang mendapat idea nak mengupdate kat sini.. tentu masih ingatkan bahawasanya aku masih mencari satu cara dan bentuk penulisa yang dapat menyedapkan orang membaca dan juga menyeronokkan untuk aku nak menulis disini..

setelah sekian lama tak menulis, jadi serba sedikit aku nak meriwayatkan apa yang telah terjadi kepada aku sepanjang aku mendiamkan diri ni, rinkasnya sebelum hari raya korban hari tu, mem aku eksiden, lebih tepatnya dilanggar orang, Alhamdulillah dia selamat dan pemandu serta penumpang kereta yang melanggar tu juga Alhamdulillah semuanya selamat. Kesahnya depa ni dari pekan Kuala Perlsi selepas pi survey tiket nak pi langkawi, mungkin dah amik tiket tapi masa perjalan dengan feri masih lambat deapat nak pi berjalan rumah rakan dan sedara dekat perlis ni lah kot, dan masa sampai kat simpang tu, mungkin depa ralit kot tak perasan yang keta yang mem aku bawak tu sedang berenti dok tunggu nak masuk simpang, kebetulannya jalan tu sedikit melencong.. jadi terus di langgar kereta mem aku bawak tu.. selebih adalah apa yang dipaparkan dalam gambar.

cerita raya pula, tahun ni macam biasa raya korban disambut dengan sederhana yang mungkin, dengan pakain yang direcycle dari raya puasa hari tu, sok pakai kejap sementara nak abis sembahyang, lepas tu pegi tempat orang buat korban, dan tolong mana yang patut, kebetulan kak aku ada buat korban, setumpuk saja..jadi aku tolong uruskan juga la, pasal tuan punya korban tak balik kampung, lepas dah di lapah dan di bahagi-bahagikan mengikut tumpuk-tumpuk, maka diserahkan kepada tuan punya yang buat korban.. dan tahun masaing-masaing mengagihkan sendiri tumpuk masing2.. jadi tak la banyak keja. Selepas dapat tumpuk tu bawak balik pi umah mak menakan aku yang juga buat korban seekor lembu dan juga ada yang tumpang dengan 3 ekor kambing buat kerja sekali di situ. Aku cuma pi tumpang timbang daging-daging tu untuk diagihkan.. daging tu semua dalam 12 kilo saja.. jadi boleh la bagi kepada 5 - 6 keluarga.. yang lain bawak balik umah, lepas tu orang yg tolong edar kan sama.. dan juga bawak balik umah mak mentua aku.

Dalam masa yang sama, semenajung malaysia dan sebahagian sabah dan serawak sedang musim monsun, seperti yang aku cita masa pergi makan kaenduri di Pahang tu, masa nak balik tu kan ujan turun lebat, lepas seminggu orang2 pahang tu lak mai umah mentua, kononnya nakbalas lawatan lah kan, tapi dek monsun dah datang, ujan lebat kat pahang jadi depa tak dapat balik, kawasan felda tu tak tenggelam, cuma jalan nak masuk ke felda tu dah tenggelam, menjadikan kawasan felda tu dah terkepung.. makannya jadi la orang felda terperangkap kat sana.. depa terperangkap kat sini. Semasa depa kat sini, banyak aktiviti yang dapat depa buat, yer lah dulu depa orang sini juga, cuma berkelana kat sana mencari kehidupan.. so dah berjaya .. sekali sekala daepa bali jugak kat sini.. bila teringat ank mancing kat, menjala dan segalanya depat balik la. kesahnya depat kt sini sampai la lepas krismas.. hampir 3 minggu!

Macam-macam tiap2 tahun juga, musim timur datang lagi... membawa seribu kenangan kepada aku khasnya.. masih terdengar bunyi daun nyiur yang bergersik bila ditiup angin, masa yang paling best aku dengar ialah masa bangun tido nak pi sekolah.. dengan susana sejuk, termasuk masa nak mandi pagi, buat kan aku berada hampir 1/2 jam dalam bilik air setiap pagi.. semuanya dah tinggai kenangan.. dok dalam umah la ni, bangun pagi pon dah tak dengaq gemersikan daun nyiur dah.. tapi rasa sejuk tuh.. huh memang mengesankan!

Tahun baru! Ahh tahun baru datang lagi, tapi kesannya dah makin kurang aku rasa, dah tak di sambut macam dulu lagi, kalau dulu menati detik 12 malam memang tak aku lepas, tu pun bermula bila aku dah kerja dan ada kenderaan sendiri.. dulu memang tak amik pot la... tapi bila dah keja, dah ada kawan, dah ada girlpren mula la berjinak-jinak nak pi tengok sambutan tahun baru. Tapi yang yang banyaknya sambutan bersama dengan kawan-kawan la.. tak mis pi tengok bunga api kat dataran merdeka ( padang bandaran kangar) bukan la aku celebrate bagai nak rak.. saja seronok berada dalam crowd dan tengok bunga api saja.. aku masih budak baik ( hu hu.. ) dan cuma sekali bersama sorang budak pompuan tu, tu pon selepas kawan-kawan aku dah kawin dan beranak pinak, tinggai aku terkontang kanting sorang-sorang.. nasib baik la ada awek tu yang sudi temankan aku.. tima kasih yekk.. tapi apakan daya.. jodohnya tak sampai.. lepas tu aku kawin.. dan tiada lagi sambutan tahun baru kecuali jika ada majlis rasmi je la.. mungkin bila Athirah dah besaq boleh bawak pi tengok bunga api! Dan malam menjelang tahun baru kali ni, aku hanya terkebil kebil sorang-sorang dok buat countdown depan tv, athirah ngan mak dia dah tido.. dah belum sempat aku habis buat countdown.. aku terlelap.. sedar-sedar dah pukul satu pagi.. he hee, pastu bangun masuk tido jer la...

Kalau korang nak tanya apa azam aku tahun 2008 ni, entah!! aku tak sempat berfikir, nak merancang arah perjalanan hidup aku tahun ni.. cuma aku akan menurut firasat ajer la.. ikut apa akan terjadi, berfikir mengikut keadaan dan bertindak bila di perlukan.. boleh? Dan untuk laman sangkelu tahun ni.. yer lah macam biasa aku cuba nak melakukan yang terbaik.. yer lah tempat aku nak berfikir, berborak, berbincang, mencari idea, meluahkan perasaan, juga meluahkan rasa perasan aku. Dan tahun 2008 ni juga tahun politik, dengan pilihanraya umum akan menjelang nanti, sedikit sebanyak perasaan, pemikiran akan banyak terarah kesana. Satu yang aku nak tegaskan disini, aku bukan lah peminat politik yang setia, aku minat bila dalam keadaan tertentu, contohnya dekat-dekat musim pilihanraya, juga minatku kearah politik tempatan juga tidak begitu menjurus.. cuma sebagai sorang anak jati negeri, ingin melihat perubahan kepada kemajuan di negeri tempat lahir aku, nak kemajuan macam negeri lain, nak sejehteraan yang sama, nak melihat satu politik yang orang lain boleh tumpang, dan macam macam lagi tentang politik tempatan yang bermain dalam benakku.. satu tempat yang aku boleh berbincang sesama anak negeri ialah di http://www.anakperlis.com walau pun pandangan aku agak mudah, dangkal dan tak menjurus tapi aku boleh berkomunikasi dengan mereka.. so sekarang aku banyak ralit kat situ.. dok hantar pos, gambar, pandang dan bermacam-macam topik yang dibincangkan khusus tentang negeri kesayangan ku. Jadi salah satu sebab kurangnya update.. aku banyak ralit kat situ..

Akhir kata..
Selamat Tahun Baru 2008, semoga kejayaan bersama kita dalam apa jua bidang yang kita ceburi, moga-moga kita akan jadi perkasa dalam apa jua bidang yang kita terlibat.

0 comments :

Search This Blog

My Book Rack

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...