Skip to main content

Negeri ku oh kampung ku!

Sudah lama tak update entry aku ni.. entah la pasal apa..? kadang-kadang ada idea.. tapi sekerat jalan dah ilang mood nak menaip.. so tak der la update.. dah tak der mood nak buat entry tapi sempat juga bekemas-kemas , tukaq theme lagi kat sini biru dan hijau.. sejuk mata memandang.. nak mengcover suasana masa ni, but masa ni kat sini masih lagi panas, kering dan kontang.. tapi Alhamdulillah bekalan air masih lagi ok.. tak der la terputus terus.. cuma sesekali je tak da.. mungkin depa dok buat maintenance kot, pasal tu bekalan air diputuskan.

Selain dari panas pasal cuaca, sekarang ni musim demam, demam pilihanraya! Satu demam yang boleh juga membawa kepada beberapa jangkitan lain seperti, tekanan darah tinggi, sakit jantung dan juga tekanan jiwa. Iya lah.. memang lah begini adanya.. bagi yang calon calon, dan penyokong-penyokong yang fanatik dan ekstrim nih, bermacam-macam kisah yang berlaku, macam-macam peristiwa yang terjadi yang kisahnya dah menjadi gah di seluruh negara. Satu hal dalam politik ni, kadang-kadang bila kita terlau ekstrim.. lepas tu kita selalu mencari kesalahan dan keburukan lawan.. tapi sebenarnya ianya lebih banyak mendedahkan keburukan kita pada orang lain.. hak tu yang aku tak beapa nak berkenan tu.. dan kisah aku dengan politik ni dah jadi kisah yang dah basi.. dah tiada keseronokkan dan keghairahan.

Dalam tiada keghairahan tu, tapi aku tertanya-tanya juga, akan ada kah perubahan nanti, akan adakah perkembangan nanti dan akan ada kah kemajuan nanti? Dalam bicara aku perubahan, perkembangan dam kemajuan adalah bertitik tolak kepada pemimpin, kerana idalah yang akan menjadi mastermind, engineer dan kepala kepada perubahan, perkembangan dan kemajuan di masyrakat yang di wakili nya. Dari pandangan aku setakat sekarang ni, setiapa perubahan, kemajuan dan perkembangan sesuatu bahagian akan di ideakan dan digerakkan sepenuhnya oleh ketua (MB). Jadi pada aku kalau satu kepala sahaja yang berfikir .. takkan akan kemananya.. so pilihanraya kali ni aku impikan perubahan yang nyata.

Tapi dari telekan aku, impian aku tu tak akan kemana, akan tiada maknanya.. pucuk pimpinan masih sama, selepas penamaan calon semalam tiada ada apa yang berubah.. calon-calon adalah terdiri dari orang lama, taada kesepakatan antara orang lama dan orang-orang muda, secara mudah boleh aku katakan akan tiada idea-idea baru melainkan hak yang lama-lama sahaja adanya. Nampak gayanya kena tunggu lagi 4 - 5 tahun.. ades..

sekitar penamaan calon di Arau







Sekitar Penamaan Calon di Kangar







Comments

Popular posts from this blog

Entri kira muat...

Oh bulan mana bintang? Atas puncak kayu ara Oh cik puan mana hilang? Dalam dapur atas para