Skip to main content

Musim Timur 2024

 

Cerita musim timur dulu-dulu, kena panas kan minyak masak baru boleh nak masak pagi-pagi, betapa sejuk nya musim timuaq.

Musim angin timur di Perlis biasanya berlaku antara bulan Disember hingga April. Pada musim angin timur, penduduk di negeri ini akan merasai cuaca panas terik pada waktu siang dan bertukar sejuk serta nyaman pada waktu malam sehingga awal pagi. Pada musim angin timur, tiupan angin biasanya bertiup dari arah timur laut dan negeri-negeri utara Semenanjung seperti Perlis, Kedah dan Pulau Pinang akan mengalami taburan hujan yang rendah.

Pada musim angin timur, suhu purata waktu siang di Perlis adalah 32.2 darjah Celsius, manakala purata suhu pada waktu malam adalah 23.8 darjah Celsius 4. Oleh itu, beza suhu biasanya terjadi ketika musim timur di Perlis adalah kira-kira 8.4 darjah Celsius. Perlis pernah mencatatkan suhu paling panas di negara ini dengan bacaan 40.1 darjah Celsius pada 9 April 1998 di Chuping. Rekod suhu paling sejuk sewaktu Musim Timur Laut yang pernah dicatatkan ialah pada 14 Februari 1989 di Cameron Highlands, Pahang iaitu 10 darjah Celsius 12.

aktiviti penduduk Perlis ketika musim timur sekitar tahun 1960an hingga hujung 1970an biasanya akan melakukan aktiviti seperti bermain bola sepak dalam bendang, bermain gasing, bermain layang-layang, dan bermain congkak . Selain itu, mereka juga akan menghadiri majlis-majlis kenduri berkhatan (bersunat) dan majlis-majlis perkahwinan.





Comments

Popular posts from this blog

Majlis Pelancaran Karnival Membaca!

Cuti...

Entri kira muat...