Kelu Jr : Hari ni..

Wednesday, November 5, 2008

Kelu Jr : Hari ni..


Hari ni kena pergi lagi Klinik Kesihatan Kuala Perlis, buat pemeriksaan jaundice adik Ti'ah, hmmm naik lagi la, tapi tak banyak.. 13 saja.. naik 0.7 .. (hu huu kalau tanya aku paham ke apa tu.. mana lah aku paham kan..?) 
Bayi yang mengidap penyakit ini akan kelihatan kuning pada kulit dan matanya disebabkan oleh tahapbilirubin yang tinggi di dalam darah. Bilirubin dalam keadaan normal diproses melalui hati dan dinyahkan melalui usus sebagai bile. Pada pesakit jaundice, peningkatan tahap bilirubin adalah lebih cepat daripada ianya dapat diproses dan disalurkan keluar oleh hati bayi. Kadar bilirubin yang terlalu tinggi dalam darah boleh menyebabkan pekak dan kecacatan otak (cerebral palsy). 
Adalah dianggarkan bahawa sehingga 60% bayi mengidap penyakit ini dan 10 - 20% memerlukan rawatan. Pemakanan, gaya hidup dan persekitaran selalu dikaitkan sebagai sebab-sebab berlakunya keadaan ini.

Esok nampak gayanya kena lagi pi check la...

1 comments :

Neeza Shahril said...

syoknya dia tidur...
anak2 neeza, semua operation dan semua ada dapat jaundice.. cuma yang ketiga teruk sikit sampai kena warded.. may be sebab lahir awal sangat.. awal 2 minggu (dah prosedur kena belah awal kan..)

orang kata bagi minum air masak banyak2.. tapi rasanya bagi je minum susu mama dia banyak2.. Insyaallah okay..

Search This Blog

My Book Rack

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...