1440: Satu perjalanan

Tuesday, November 20, 2007

1440: Satu perjalanan


1440: Suatu Perjalanan.

16.11.2007.
Pukul 5.00 pagi, aku dah bangun, maklum lah nak memula kan sat perjalanan yang jauh, ke satu tempat yang aku tak pernah pergi, haluan kami adalah ke Felda Purun daerah Triang,Temerluh, Pahang. Selepas mem aku masak lebih kurang, termasuk juga sarapan buat mek tirah tu juga, masa ni mek tirah masih lagi lena.. jadi tak da masalah la mak dia nak memasak dan juga bersiap.. lebih kurang pukul 6.30 Tok Nyang si Athirah telefon, bagitau ada kematian sedara depa dekat umah di Sungai Padang.. so terpaksa la bertolak lambat sikit..

Lebih kurang pukul 8.30pagi baru kami bertolak ke Temerluh, perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 8-10 jam akhirnya menjadi 12 jam ialah bila berkonvoi walaupun 2 biji kereta, tapi ada anak kecil dan juga ada orang-orang tua ni bermacam-macam halnya terjadi, setiap dua jam akan terpaksa berhenti, nak pegi tandas, dak makan, nak mengembut semuanya ada, dan bila dah beenti sekurang-kurangnya akan mengambil masa setengah jam, jadi perjlanan nih mengambil banyak masa jugak la.. oleh kerana tak da apa-apa event yang perlu dikejar sangat so kita orang rilek2 la.. bawak pon ngam-ngam ikut peraturan.. sempat berkelah di Hentian Tanjung Malim berkelah dulu, makan-makan dan sembahyang dulu.







Dalam pukul empat petang baru sampai ke Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) setelah melalui jalan berbukit ikut laluan Batang Kali.. uhh seram juga tapi control ayu jer la.. nasib baik tak berasap brek.. tapi dalam masa tu juga ada la sebuah kereta yang brek nya berasap.. sampai terpaksa berenti tepi jalan.. aku pon first time ikut jalan tu, tak der pengalaman.. cuma nasib baik ada pak mertua aku tu, dia ada pengalaman so.. dia la banyak beri tunjuk ajar.. he hee . Perjalan di LPT mengambil masa sejam lebih dan berhenti di Hentian sebelum keluar ke Temerluh.. emm masa tu dah pukul 6.00 petang dah.





Destinasi kami seterusnya ialah bertolak ke kawasan Triang, yang mana disitu la terletaknya kawasan Felda Purun.. bila dah masuk pekan Temerluh ni aku ingat dah dekat nak sampai dah la.. rupanya perjalanan mengambil masa hampir 2 jam lagi menlusuri sepanjang Sungai Pahang, suasana mula samar-samar nak senja, dan juga kerana di naungi dahan-dahan pokok sepanjang jalan, masih ni Athirah baru jer terlena selepas kali dia tertido dalam kol 10.30pagi masa atas Lebuh Raya Utara Selatan, lepas tu bangun terus dia berkicau sampai kol 6 baru tido lak. Masa dah masuk kawasan Triang tu sekitar pukul 7 lebih dah, hujan lebat sepanjang jalan, sampai tak nampak jalan, aku ikut berpandu lampu merah belakang keta depan tu.. masa kami masuk ke Kawasan Felda Purun, hujan dah berhenti.. kami sampai RUmah Pengantin dalam Pukul 7.45 malam.. lega aku..

Bila dah sampai, kena siapkan buaian kat Athirah, dia dah bangun masa sampai, tapi masih lali nak tido balik.. dah siap buaian.. letak je , dia sambung tido lak.. mesti letih dan ngantuk sangat la tu.. Pak dia remain steady lagi walaupun drive sepanjang jalan dan hari. Dah lepas rilek dan mandi sumer, dah masuk Isyak.. dalam kol 9.30 malam majlis akad nikah bermula.. aku sempat jugak sibuk-sibuk pi tangkap gambar sama.. maka jadi la kameraman berkain pelikat malam tu! Ingatkan dah abis akad nikah,abis makan, abis la acara malam tu, rupa-rupanya ada lagi acara... ada marhaban la.. lepas tu ada karaoke lagi sampai la pukul 12.30.. punya la kuat pasang PA System.. sampai Athirah terjaga.. Dah abis karaoke lega rasanya.. kot2 boleh nak tido.. tapi athirah lak tak mo tido, ntah la pasai apa, mungkin kerana orang ramai kat umah tu, yang lelaki masih dok bersembang, yang pompuan masa ni baru nak masak kek la dan ntah apa2 lagi, samapai la pukul 3 pagi.. athirah masih lagi tak tido.. last-last ntah kol berapa kami tido pon tak tahu.. peluk Athirah sampai dia tertido.. kalau tak masih dok berjalan satu umah.. yer lah dah bising, dah tu cerah lak umah tu..










17.11.2007 - Hari Kenduri

Aku bangun pukul 6.00 pagi masa tu, tengok masih lagi ramai yang terlentok.. so bangun sembahyang Subuh dulu lepas tu baru mandi.. lepas mandi dah pukul 7.00 pagi.. sarapan pagi pon dah ada.. sempat juga depa gorang nasik yang lebih semalam. Dalam suasana kampung yang masih gelap dan berkabus tebal tu, aku habiskan 2 pinggan nasi.. hu hu sodap makan pagi2 macam ni.. dah makantolong lebih kurang jer la.. pasal lauk pauk dan di masak semalam lagi dah, tinggal nak buat lemak nangka dan gulai tulang jer la.. pastu masak nasik.. dalam kol 12.30 lebih kurang.. dah boleh makan.. dan majlis makan kat sini rupanya pendek saja, dalam pukul 2.30 dah tak de orang.. Pengantin tiba dalam pukul 1.00 tengahari.. sebelum tu dalam pukul 10.00 pagi diadakan Majlis Berkhatam Al Quran untuk pengantin dan adik dia.. pastu sekali lagi diadakan Marhaban oleh suri-suri rumah pulak... petangnya tak dak rancangan apa so, kami sempat merayau dalam kawasan Felda Purun ni dan pi rumah kawan mem aku. Terkejut jugak dia macam mana boleh sampai, emm yer lah lepas dua tiga kali dapat panduan baru la sampai.


















Malamnya juga tak de apa rancangan, yer la masing-masing dah letih, termasuk juga pengantin bau yang letih basuh peiuk belanga yang diguna untuk memasak siang tadi. Dalam pukui 10.00 masing masing dah pancit dah. Termasuk juga Athirah, walaupun siangnya dia banyak tido, malam pon dia tido lagi. mungkin letih berjalan agaknya. Juga jenuh juga dia melayan karenah budak-budak kat rumah ni yang suka dok nyakat dia..

18.11.2007 - Makan besan & bertolak Ke Shah Alam

Macam biasa sekita jam 6.15pagi aku dah bangun dah, lepas sembahyang subuh, dah pakat-pakat bangun, dah masing-masing ada acara chit chat bermula, dengan bermacam-macam topik yang keluar.. dan topik yang hangat di bicarakan ialah sekitar perihal Rancangan Felda, masalah dan sebabnya terjadi, juga sekitar bab kelapa sawit dan sewaktu dengannya. Perbincangan awal pagi ni berlarutan bila roti canai kampung made dan kopi dihidangkan.. sudah tentu bila makan kopi perbincangan menjadi lebih hangat bukan kerana topiknya tapi kerana kopinya.. he hee

Dalam pukul 12.30 tengah hari, kami bertolak ke rumah pengantin lelaki bagi acara makan besan.. jalan yang besimpang-simpang, berbelok-belok serta turun naik bukit tu, agak memayahkan kami yang kurang biasa, tapi bagi tuan rumah dan kerabat adalah perkara biasa. Perjalanan yang mengambil masa dalam 10 - 15 minit tu bukanlah jauh, tapi adat bawak pengantin tak der la bawak laju-laju, sementelah jalan yang kurang biasa dilalui.. mek Tirah ni pon macam biasa, keja dia nak jalan je, smp umah pengantin lelaki dia round satu rumah, jenuh la dok cekup dia. Smapi jer terus acara makan-makan bermula, kami makan sambil dok cekup athirah yang buas tu.. bila habis makan diadakan sedikit doa.. makan si AThirah pon bersibuk-sibuk sama mengaminkan doa..'Aminnnnnnn' dia yang paling kuat dari orang lain tu telah berjaya membuat orang lain tertawa.. (nasib baik tok imam yang memimpin doa tu tak tergelak sama)




Dalam pukul 2.30 petang baru la kami bertolak ke Shah Alam. Dalam perjalanan tu kami singgah kat sebuah kampung nih untuk beli ikan patin, untuk di masak kat umah kak aku, untuk rekod.. aku lom penah makan masak lemak ikan patin.. tak per la aku try sekali ni. MAsih singgah beli ikan kat tebing Sg Pahang, hujan turun dengan agak lebat. Selepas beli ikan kami terus sambung perjalanan mengikut jalan lama Karak. Tiba kat Shah Alam dah pukul 8.00 malam.




19.11.2007 - Putrajaya & Balik Rumah

Hajat kami ke Shah Alam ni bukan sesaje dah singgah umah kak aku, tapi nak ke JPA kat Putrajaya untuk buat pengiktirafan sajil bagi IPTA mem aku ni, kami baru dapat tahu yang sekarang ni perlu buat pengiktaran SPA untuk minta kerja kat Jabatan Kerajaan. Kalau tak mungkin sijil depa tak di iktiraf kot, pengiktirafan sijil ni boleh juga di buat secara pos tapi sudah semestinya akan mengambil masa, alang-alang dah lalu dekat situ, terus ajer la pergi. Kami bertolak dah pon pukul 10 pagi.. dan pegi SPA pun tak lama, dalam kol 11.15 dah siap.. dan lepas tu terus nak brtolak balik. Kerana tak tahu jalan, kami mintak tolong kak dan abg ipar aku la bawak pi Putrajaya, sempat juga singgah kat Alamanda. Dan lepas tu nak gi makan nasi ayam kat Seksyen 11, pusing sana, pusing sani.. masuk jalan sana, sini smpai dah dekat tol nak menghala ke Utara.. emm rupanya dah tersalah jalan.. dah sampai dekat tol , kami terus jer lah menghala balik, kensel makan nasi ayam.. mungkin lom ada rejeki la kot.. tak pa la.. lelain kali la pulak.




Perjalanan balik ke Perlis baik-baik saja, tak der hujan, tak der rintangan sangat pon, kami singgah dua tiga tempat jer.. tapi tak la bawak laju-laju, sampai kat Perlis dalam pukul 9.30 malam.. singgah kat umah mertua aku kejap pastu terus balik.. dampai umah dalam kol 10.40 malam. Adeh letih you..



2 comments :

arsaili said...

cuteee

Anonymous said...

JPA bukan SPA

az

Search This Blog

My Book Rack

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...