Skip to main content

Pesan Memesan 2


Hakikat Ilmu Mencambahkan Iman
Oleh : Dr Juanda Jaya (Mufti Perlis)
Suatu hari ketika seorang hamba membuka sebuah buku yang membincangkan tentang Iman, tanpa disengaja tajuk tentang taubat menjadi pilihannya. Hatinya bekerja keras untuk menghayati setiap perkataan yang dibaca dan akal berfikir tentang kebenarannya. Akhirnya dia berkata: “Alangkah, jauhnya penyelewengan yang telah aku lakukan setelah Allah Taala memberi petunjuk kepadaku suatu masa dahulu.” Tetapi dalam penyesalan itu muncul satu kesyukuran yang terbit daripada hidayah Allah SWT, bahawa betapa beruntungnya dia mendapat kembali hakikat ilmu yang telah lama hilang daripada jiwanya. Ada sedikit kebenaran pada perkataan sebahagian ahli makrifah yang bermaksud; Ketika seseorang itu jatuh melakukan dosa, janganlah dia berputus asa dari rahmat Allah SWT, tetapi bersyukurlah kerana daripada perlakuan dosa yang disedari itu, lahirlah penyesalan dan taubat. Kerana dosa yang disedari ini manusia boleh mendekatkan diri dengan Allah Taala. Dosa itu membuatnya menjadi hamba yang cepat bertaubat dan mengakui kelemahan diri di hadapan Allah. Lalu dia sentiasa berhati-hati dalam segala perbuatannya. Berbanding dengan seseorang yang merasa tidak pernah berbuat dosa dan sentiasa merasa dirinya betul, sungguh orang seperti ini bertambah jauh dirinya daripada Allah akibat kesombongan yang melampau atas nama ilmu dan amal.
Setelah menyedari keadaan seperti ini, barulah kita sedar betapa kita perlukan ilmu yang boleh membawa kita kepada kefahaman dan penghayatan yang sebenar tentang diri kita, tentang Allah dan tabiat dunia yang fana ini. Hakikat ilmu itu, ia datang dan pergi, sehingga Rasulullah SAW pernah mengingatkan para sahabat baginda dengan satu perumpamaan yang bermaksud; Ikatlah ilmu itu kerana ia terlalu cepat hilang berbanding unta yang terikat. Maknanya setiap insan mesti menyediakan masa untuk hati dan akalnya berinteraksi dengan ilmu. Sesiapapun yang meninggalkan ilmu dalam masa satu hari saja boleh jadi dia akan mengalami gejala kelalaian hingga mungkin jatuh ke lembah kesesatan apabila hal ini berlanjutan sekian lama. Matlamat manusia mencari ilmu ialah untuk mencapai satu keyakinan tentang kebenaran, setelah yakin barulah timbul penghayatan yang membawa kepada ketundukan jiwa.
Ada orang berkata; “Tak payah bacalah, sebab kami sudah membaca dan mengetahui ilmu ini.” Memang benar kita sudah faham dan tahu tentang hal itu tetapi apakah kita telah mencapai penghayatan yang sempurna? Apakah boleh dipastikan ilmu itu sentiasa melekat di hati dan memacu diri kita untuk sentiasa merapatkan diri dengan Allah Taala?
Seseorang pasti memahami perbezaan dirinya ketika dia sedang minat membaca atau ketika suka membuang masa. Tentulah berbeza keadaan jiwa dan perasaan orang yang suka menelaah, mengkaji dan membahas tentang ilmu berbanding orang yang suka termenung dan mendengar hiburan.
Mungkin kita perlukan pendedahan tajuk ilmu yang sama pada masa-masa tertentu, seperti saat kita sedih ditimpa musibah, pilihan tajuk tentang sabar dan syukur adalah sesuai di kala itu. Kalau rezeki bertambah atau naik pangkat tentu pendedahan tentang alam akhirat mesti lebih difokuskan supaya diri tidak tenggelam dalam nikmat dan tipu daya dunia. Apabila kurang nikmat ibadah, tidak khusyuk dan rasa keras hati eloklah kita ingat tentang ilmu zuhud dan mengingati mati. Namun demikian segala ilmu berpusat pada induknya iaitu Al-Quran dan Hadis. Barangsiapa yang menginginkan kesempurnaan ilmu mestilah mendekatkan diri kepada keduanya.
Sebagaimana firman Allah Taala yang bermaksud: “Wahai Ahli kitab, Sesungguhnya telah datang kepadamu Rasul Kami, menjelaskan kepadamu banyak dari isi Al-Kitab yang kamu sembunyikan, dan banyak (pula yang) dibiarkannya. Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan. Dengan Kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan Kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap-gelita kepada cahaya yang terang benderang dengan izin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.” (Surah al-Maidah ayat: 15-16)
Bagaimana pula halnya dengan orang-orang yang telah mencapai darjat alim yang tinggi? Adakah perlu baginya membaca dan menuntut ilmu lagi selepas kedudukannya itu? Alangkah baiknya jawapan al-Imam Sufyan bin ‘Uyainah, ulama Tabi’in tersohor pada zamannya apabila ditanya tentang hal ini: “Siapakah manusia yang paling berhajat kepada ilmu? Beliau berkata: Orang yang paling alim di kalangan mereka. Beliau ditanya lagi: Mengapa begitu? Dijawabnya: Kerana kesalahan orang yang alim dalam ilmunya lebih jahat dan teruk berbanding orang jahil.”
Orang yang pandai membeza antara yang haq dan batil tetapi dia memilih yang batil kerana hawa nafsunya tentu amat besarlah dosa yang diperolehnya kerana dia telah melanggar larangan Allah SWT, bukan kerana jahil tetapi “terlalu cerdik” sehinggakan akalnya mahu berdolak-dalih untuk menghalalkan apa yang nyata haram di sisi agama, semata-mata menurut hawa nafsu manusia. Bukan setakat itu saja dia pula mengajak orang lain melakukan jenayah yang sama atas nama kecerdikan dan kewarasan yang palsu. Jelaslah betapa bahayanya orang alim yang melakukan kejahatan dengan jenayah ilmunya yang tidak dipraktikkan semata-mata kerana mahu mengikut hawa nafsu manusia.
Sungguh pelik, orang yang telah jauh dan mendalam ilmunya tentang Allah SWT tetapi sekelip mata boleh berpaling daripada-Nya. Mereka adalah orang yang mengenal kejahatan syaitan tetapi sebaliknya boleh terpedaya menjadi pengikut syaitan. Mereka adalah orang yang mengenal tipu daya dunia tetapi rela menjadi hamba dunia yang hina. Di situlah letaknya kelemahan manusia, setinggi mana ilmu didapat namun jika hidayah Allah SWT tidak bersamanya maka segala kefahaman agama dan penghayatan hakiki, segalanya menjadi sia-sia. Di dalam keghairahan menuntut ilmu, janganlah dilupa memohon petunjuk dan hidayah Allah Taala adar ilmu itu bermanfaat untuk dunia dan akhirat.
Kerana ilmu yang telah terpahat dalam ingatan dan hati sanubari tidak dijamin dapat kekal selamanya melainkan atas kuasa Allah Taala yang Maha memberi petunjuk. Adakalanya seseorang itu tidak mendapat hidayah daripada ilmu yang dituntutnya, belajar mengaji bertahun-tahun tetapi perangai tak berubah-ubah, akhlak dan ibadatnya masih seperti ketika dia tidak berilmu. Jadi untuk apa letih-letih mencari ilmu jika tiada penghayatan? Ada pula orang yang belajar hanya setakat ilmu Taharah sahaja, selama bertahun-tahun diulang-ulang lagi tanpa ada peningkatan. Takkan nak main air saja, bila lagi masa untuk belajar sembahyang yang khusyuk, memahami doa yang dibaca, belajar Tafsir Al-Quran dan mengikuti al-Hadis? Akhirnya orang ini tak sampai pada tujuan yang sebenar kerana hampir tiada peningkatan iman yang ketara.
Pelbagai kaedah dan cara manusia menuntut ilmu. Pada hakikatnya yang terpenting ialah wajib mengikut cara dan kaedah yang dicontohkan oleh baginda SAW. Pendedahan tentang dalil-dalil yang kuat dan wajib diterima hanya bersandar dari Al-Quran dan al-Hadis serta ijmak dan qiyas yang disepakati. Ini hendaklah menjadi syarat kebenaran sesuatu ilmu untuk diterima dan diamalkan. Adakah jalan yang lebih baik daripada jalan yang pernah Rasulullah SAW tempuhi? Apakah ada sumber wahyu lain selain jalan baginda SAW? Ilmu tanpa dalil yang sahih dan hanya menyandarkan kepada sangkaan-sangkaan dan pendapat yang bertentangan dengan al-Quran dan al-Hadis adalah ilmu yang wajib ditolak.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Barangsiapa yang mengada-adakan perkara baru dalam urusan agama kami yang bukan daripadanya maka ia tertolak.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud)
Terlepas daripada kontradiksi atas setiap isu yang diketengahkan di medan ilmu dan ulama, selayaknya setiap penuntut ilmu memiliki budi pekerti umpama serumpun padi yang sifatnya semakin berisi semakin tunduk ke bumi. Ilmu yang benar pasti melahirkan jiwa hamba. Tiada kata tamat dalam proses mencari ilmu. Al-Imam Ibnu Abdul Barri meriwayatkan daripada Abu Ghassan, katanya: “Kamu sentiasa menjadi alim selagimana kamu tetap menuntut ilmu, apabila kamu merasa cukup maka sesungguhnya kamu telah menjadi jahil.”
Kerana perjalanan mencapai reda Allah Taala tiada penghujungnya, jalan ke sana amatlah jauh. Bagaimana mungkin seseorang boleh berkata: “Telah cukup ilmuku dan telah baik amalanku.” Padahal perkataan itu umpama rantai yang mengikat kakinya ke bumi sehingga dia tidak akan sampai ke destinasi yang dijanjikan Tuhannya.
Sumber : Drjuanda.com

Comments

Popular posts from this blog

Cuti...

Jom Hiking daa

Salam Ramadhan