Skip to main content

Kasihani lah....


KANGAR - Seorang penjawat awam, Rosmizan Rosla, 33, dan isteri Norhasazliza Abu Hasin, 30, dari Kampung Batu 5, Kayang dekat sini, hanya mampu menangis melihat penderitaan dialami anak sulung mereka, Nurin Zuhaira, 5, berikutan penyakit barah otak yang dihidapinya sejak tiga setengah tahun lalu.

Rosmizan yang mempunyai dua anak sering menangis bersama isteri setelah tidak sanggup melihat keadaan anaknya yang kini terpaksa menjalani pelbagai pembedahan termasuk rawatan pemeriksaan susulan kimoterapi sebanyak enam kali.

Menurutnya, Nurin Zuhaira sebelum ini pernah menjalani pembedahan bagi membuang biji mata kiri setelah didapati menghidap penyakit retina blasptoma atau pun kanser mata pada usia satu tahun enam bulan.

“Setelah pembedahan itu berjaya, Nurin Zuhaira kembali menjalani kehidupan dengan ceria sehinggalah kami mendapat tahu kanser yang dihidapi Nurin sebelum ini merebak ke bahagian otak pada tiga tahun lalu.

“Satu pembedahan bagi membuang ketumbuhan di kepala Nurin dijalankan pada 5 April tahun lalu disusuli dengan rawatan radioterapi sebanyak 30 kali selain rawatan kimoterapi di Hospital Pulau Pinang (HPP) sebanyak tiga kali daripada lapan kali proses rawatan yang sepatutnya diadakan.

“Bagaimanapun, keadaan Nurin menjadi semakin kritikal sejak minggu lalu apabila dia mengalami sawan sewaktu pulang dari HPP dan kini hanya mampu terlantar di atas katil tanpa mampu berbuat apa-apa,” katanya sewaktu ditemui Sinar Harian selepas dikunjungi Ketua Pemuda Umno Bahagian Kangar, Abdul Aziz Abdul Majid di kediamannya di Kampung Batu 5, Kayang, di sini semalam.

Bagi Norhasazliza pula, dia amat bimbang memikirkan nasib Nurin Zuhaira yang semakin malap saban hari.


“Saya sedih setiap kali melihat Nurin kerana dia sebelum ini boleh berkata-kata dan aktif seperti kanak-kanak lain, malah sempat menghadiri kelas taman asuhan kanak-kanak (Taska) di kawasan berdekatan selama dua hari.

“Selepas itu, dia secara tiba-tiba enggan ke sekolah dan saya tidak menyangka perubahan tingkah-lakunya itu seolah-olah petanda keadaan kesihatannya semakin teruk,” katanya.

Norhasazliza turut menjelaskan anak sulungnya perlu dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk rawatan lanjut dan berharap masih ada harapan untuk Nurin sembuh dan menikmati kehidupan riang seperti kanak-kanak lain.

Sementara itu, Abdul Aziz ketika ditemui menegaskan pihaknya bersama Jawatankuasa Pemuda Umno Bahagian Kangar telah membuat kutipan amal sesama mereka untuk menghulurkan bantuan kepada keluarga Rosmizan termasuklah pemberian lampin pakai buang untuk kegunaan Nurin Zuhaira.

“Pemuda Umno Bahagian Kangar akan bersedia menghulurkan bantuan dari semasa ke semasa kepada keluarga Rosmizan bagi meringankan penderitaan dihadapi adik Nurin Zuhaira dan sebenarnya keadaannya sudah mendapat perhatian Kerajaan Negeri sejak dahulu lagi.

‘’Di samping itu, saya juga berharap kes ini dapat dipanjangkan kepada pihak Majlis Kanser Negara (Makna) untuk tindakan lanjut,’’ katanya.

Orang ramai yang ingin membantu Nurin Zuhaira boleh menghantarkan sumbangan mereka melalui Maybank Berhad menggunakan akaun Rosmizan Rosla iaitu 159012708424.

sumber : SinarHarian

Comments

Popular posts from this blog

Cuti...

Jom Hiking daa

Majlis Pelancaran Karnival Membaca!