Musim rambutan datang lagi...

April 08, 2008




Entah la.. sebenarnya masih lagi bukan musim buah, cuma aku yang excited sangat, baru bleh dikira sebagai musim berputik kot.. he hee ter over lak aku kan? He hee tapi se boleh mungkin.. aku akan pergi tengok pokok-pokok rambutan ni sekerap mungkin.. bila aku berkelapangan.. nampak macam aku ni dah mengidam sangat nak makan rambutan kan?.. ehh tidak la.. kalau akan nak makan sangat, memang dah boleh beli di pasar malam atau pon kat 'nat', cuma nya aku seronok tengok lebih dari nak makan tu sendiri..

Untuk makluman, ini adalah musim ketiga pokok ni berbuah, memang la tak banyak mana buahnya, tapi kerana aku sendiri yang tanam, aku sendiri yang membesarkannya ( dengan menyiram ila perlu, dengan membaja bila sampai masanya).. jadi pasai tu aku seronok.. kalau nak di kirakan , kawasan tanah kat kampung aku tu tanah hitam yang kurang sesuai untuk tanaman buah-buahan kayu macam ni, yang sesuai adalah mempelam, nangka (cempedak pon tak sesuai) , yang tu banyak di tanam di kawasan kampung kami ni. Tapi kerana kat umah aku tu pakat-pakat tak (kurang) makan nangka, jadi tak best la nak tanam kan?

Kebetulan sebelum aku (kami..) renovate rumah 4 - 5 tahun lepas, aku tambakkan kawasan telaga yang dah tak di gunakan (telaga buruk) jadi kawasan tu menjadi lapang dan aku pon tanam je lah pokok mempelam harumanis dan juga rambutan ni secara suka-suka la... anak pkok tu aku beli kat nat saja.. dalam 3 pokok yang aku tanam, 2 daripadanya dah pon besar, yang satu dah 3 kali berbuah, yang sepokok lagi baru kali ni berbunga, yang sopokok lagi tu macam tak mau nak saja.. kesian kat dia.. mungkin ada sarang semut kat bawah tu.. isk.. he hee semoga makin makmur lah pokok-pokok nih.. selain dari boleh jadi tempat berteduh.. boleh juga dapat hasilnya...
Posted by Picasa

You Might Also Like

0 comments