Musim berganti lagi...

April 11, 2008




Sekarang ni, musim berubah lagi, kalau sebelum ni, sejuk menyucuk sehingga ke tulang hitam, lepas tu pulak berbahang panas siang dan malam, sekarang ni meh pulak musim hujan, tak kira petang, malam, mau pun pagi ada saja hujan, kalau tak pagi, malam, tak pun petang, kadang2 tu dari pagi sampai lah ke malam. Dah tu pulak, fenomena nak hujan pulak dah berlainan dari dulu, dulu kalau awan kelam berkepul-kepul tuh tau lah hujan nak turun, bersama ribut petir mau pun angin kuat dan ribut. Ni lah tanda-tanda perubahan musim, yang mana kesannya membawa kepada kejadian pokok tumbang, hujan lebat maupun ribut yang menerbangkan bumbung rumah, kejadian ni terjadi hampir ke seluruh Semenanjung Malaysia!

Dulu, musim-musim macam ni, masa arwah mak aku ada, di mesti risau kalau anak-anak dia tak cukup, mesti dia tanya sana sini, pi mana.. dah tu bukan setakat anak-anak dia, kalau boleh kucing-kucing dia pon nak himpun sama! He hee betapa risaunya dia! Tapi sungguh, kilat dan guruh masa tu kuat sungguh! Siap berdentum dentang tepi rumah lagi! Tapi dua tiga hari lepas, dah ada beberapa kes di panah petir di Kedah, mungkin pasal tu mak aku risau dulu.. jadi kita semua pon kena beringat, kalau musim-musim macam ni, berhati-hati la, nak berlindung dari hujan pon kena tengok2 sama.. sesuai ke tak! Okeh...?
Posted by Picasa

You Might Also Like

0 comments