100th entry : berkebun & berjemur..

Monday, April 10, 2006

100th entry : berkebun & berjemur..


Dua hari bercuti, aku lepak je la kat umah, hari sabtu tu, pagi nya aku buat la keja kat kebun sikit, nak nyangkul, dah cangkul patah lak, yer lah dah lama cangkul tu, pastu lak ari tu dah tenggelam dalam air bah, so aku pegi cari lain la batang dia, .. cari kat mana? mana lagi, kat kedai la.. uih dah mahal sekarang harga batan cangkoi ni, dulu kalau aku beli dalam 3 -4 ringgit jer, sekarang ni dah jadi 6 ringgit.. uih mahal la..

Dah ada batang cangkoi, sepagian tu aku dok buat cangkoi tu la.. tak la rumit sebenarnya..tapi dengan peralatan yang terhad, maka masa la nak siap.. aku ni macam beria-ia sangat nak berkebun balik, heh hee mcam hangat2 taik ayam karang.. tapi tak per, kalau hangat2 taik ayam kang taik ayam tu aku amik buat baja nooo..

Tengahari tu macam biasa ari sabtu yang lain, aku pi amik ka aku dulu kat kangar.. pastu pi makan kenduri kat Kuala Perlis... balik dari Kuala Perlis lepas semayang, pergi lak amik mem aku kat tempat keja dia pastu pi makan kenduri rumah kawan mem aku kat Jitra lak... sejam kita orang dok kat situ .. on the way balik tu ujan lebat kat sepanjang hi-way.. smp aku terpaksa bawa slow keta.. jaln kat depan tu blurr je.. smp kat Perlis tak der ujan la pula, tapi gelap jer.. macam nak ujan .. sampai je umah.. ujan turun .. lebat sungguh dengan angin kencangnya...

Ahad pagi, awal nya aku bangu.. kononnya bersemangat la nak jadi pak tani... aku bersihkan kawasan sekitar kebun tu sikit2, aku gemburkan tanah-tanah dia.. aku buat batas nak tanam sayur..

sambung lah....
Posted by Picasa

0 comments :

Search This Blog

My Book Rack

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...