Skip to main content

Mengelu 2 minggu, berbicara dalam sehari

Dah lama aku tak memblog ni kan? Entah la pasai apa, kadang kadang aku rasa macam takdak idea saja.. kadang kadang aku ada idea tapi malas lak nak menaip.. kekadang tu aku melengung aje apa la aku nak masukkan dalam blog aku ni, yer la kalau dulu boleh juga aku tulis ikut adap aku je, pasal aku sorang je yang tau, tapi ni haa dah ada sowang dua yang dok ngadap jadi tak leh la nak tulis tak ketahuan, tak best la kan.. kena jaga jugak kan?

Dua minggu ni memang aku agak sibuk, mana dengan pesta buku ari , pastu pesta kebudayaan perlis lak.. jadinya dah dua minggu aku tak cuti, dan kemuncaknya aku keletihan dan mau tak mau terpaksa gak aku amik cuti kemarin.. Aku ingat aku nak rangkulkan sumer dua minggu ni dalam satu blog ni aje lah..

Expo buku

Sepanjang minggu lepas, termasuk sabtu dan ahad aku memang sibuk, ada expo buku .. jadi macam biasa la, keja aku tangkap gambo je, macam la aku pandai sangat tangkap gambo tu, aku pon tak reti sangat nak tangkap gambo ni.. ada la dulu tu aku terai sekali dua.. nak jugak rasa macam mana nak jadi cameraman nih.. sekali bos tau dan nampak aku, terus kena tangkap da.. pastu kalau ada apa2 function aku la yang kena tangkap gambo.. aku kena dengan sorang abg ni, dia ni keja PAR, tapi merangkap dreba dan juga tukang tangkap gambo.. biasa nya dia amik gambo still aje.. aku pegang video cam.. kadang aku pon amik gambo still jugak.. dak kadang2 tu aku pegang dua2 sekali.

Tujuan expo ni aku rasa la lebih kepada nak cari modal untuk buat program untuk aktiviti kelab perpustakaan.. dia nya main event tahun ni adalah untuk pergi Sabah untuk program Sukan Perpustakaan Se Malaysia.. aku rasa dalam bulan April ni diorang pergi la.. dengar kata ada sponsor utk tiket penerbangan, pastu campur dengan duit untung expo buku.. uhh leh la.. lepas kot untuk bayar yuran sukan.. aku tengok budget diorang tu tinggi juga kalau nak ke Sabah tu.. penerbangan pergi balik dan duit yuran penyertaan maunya dah dekat RM900 jadi maunya kena ada 1500 la pegi dengan senang ati nya.. tu kalau sowang kalau aku pi berdua..? mana aku nak korek sampai manyak tu.. tak pe la lom ada rezeki lagi aku nak pi ke sana..

Berbalik pada expo buku tadi, aku rasa expo ni berjaya juga tapi kurang meriah la, ntah pasai apa, kalau masa aku mula-mula keja dulu, cuku meriah, macam macam program yang kami jalankan.. ada program untuk kanak-kanak, untuk belia, untuk pelajar2 yang nak menduduki periksa.. emm aku dulu memang happy je manjang, macam macam program terlibat, siap kena buat program nyanyian untuk bebudak kelab perpustakaan (walaupun aku sendiri tak reti nak nyanyi..), aku kena juga adakan program teater.. kalau nasib tak baik aku sendiri kena belakon jugak.. isk masa tu sumernya ok.. aku tak kesah.. yer lah masa tak de commitment aper2.. masa tu aku bujang trang tang tang.. nak balik lewat malam pon tak kesah.. laa dah sampai mana aku ni, berbalik pada expo buku ni , mungkin juga pasai kurang promosi.. dah tu aktiviti pon kurang aku rasa yang tu penyebab utama.. lain lain tu ada la juga masalah berbangkit juga kot. Apa pon semuanya berakhir dengan selamatnya.. dan aku tak cuti pon sepanjang m inggu tu. Aper nak buat dah keja.. kan?

Pesta Permainan Tradisional.

Dah pasal hari ahad dan sabtu aku keja, aku ingat ujung minggu ni aku leh cuti la.. yer la.. penat juga kalau keja lebih masa ni, keja lak tu siang dan malam.. lagi la penat.. so ari senin aku masuk keja macam biasa la.. tapi dah ada angin2 cerita dari kawan2 aku yang katanya nak kena buat pameran pulain yang leh pi untuk buat pameran.. aku cool je la, aku bukan di bahagian pameran.. lagi pon ramai lagi staff baru yang ada, boleh di expose jaga pameran, bebudak praktikal pon ada kan? Mai keja ari selasa, depa dah dok pakat panggil sesapa yang terlibat dengan pameran masuk mesyuarat. Aku pon kena la juga,, isk tak leh cuti lagi la.. macam biasa la aku kena jadi cameraman dan juga kena jaga pameran juga.. isk haru laa... Secara dasarnya, program ini ada lagi membudayakan kembali permainan tradisional seperti toi (galah panjang?), batu seremban, congkak, jengkek (teng2), sepak raga ratus dan yang paling best ialah tangkap ikan pakai tangan. Dalam banyak2 acara ni tangkap ikan ni lah yang paling meriah sekali, pesertanya ada la dalam 200 orang, tapi penontonnya dalam 800 orang ada la.. penuh sepanjang jalan tu.. meriah betul, tua muda dan kanak-kanak berkejaran menangkap ikan, yang tak best nya cameraman pon kotor jugak bila peserta berkerumun nak tangkap ikan.. fuh meriah betul la.. emm kalau nak kira tu mana nak ada ikan kan bila dah musim kemarau macam ni, tapi diorang pam masuk air dalam sawah, pastu masukkan ikan dalam sawah tu.. ada sowang abang tu dapat ikan keli 3 kilo lebih beratnya.. besar dan panjang ikannya.. macam ikan plotan lak.. (ikan plotan?: korang cari la apa menatangnya!). Kiranya abg tu lah yang jadi pemenangnya..

Kiranya best jugak program ni.. dah slogan dia pon 'terkenang semasa dulu'.. memang pon aku memang terkenang masa aku budak2 dulu, aku pon penah juga tangkap ikan dulu, tahan taut tengah2 malam, mancing puyu, buat belat, tahan pelompat, mandi sungai, main aci atas pokok, tu adalah antara aktiviti aku masa bebudak dulu. Ada pun program permaianan tradisional ni berakhir jam 12.00 malam yang disempurnakan perasmian penutupannya oleh MB.

Kemalangan
Dalam masa tengah sibuk dengan program itu ini juga aku dikhabarkan yang salah seorang kawan aku ni telah mendapat eksiden. Sebenarnya kawan aku ni dulu penah keja disini tapi awal bulan dua hari tu dia mela kerja di SOCSO kat Langkawi, tapi selalu juga dia balik mai sini.. masa hari kejadian tu dia on the way nak pi Kuala Kedah nak hantar kereta dia ke Langkawi dengan feri kargo, entah macam mana, kereta yang dia bawak tu terbabas ke sebelah sana jalan dan melanggar sebuah MPV Citreon secara berdepan, kawan aku ni patah ke dua belah kakinya.. tapi alhamdulillah yang lain2 sumernya ok.. ketanya memang rosak teruk la, MPV tu pon teruk jugak.. kesian aku tgk abg tu sekeluarga, depa on the way pi Padang Besar dari Bagan Serai Perak, 2 anaknya patah tangan, kena masuk wad jugak.. yang lain2 tu minor aje la..

Kenduri..

Laaa.. cuti sekolah dah bermula.. maknanya musim kenduri pon mula lagi.. banyak gak panggilan sampai kan tak sumer yang leh aku nak pegi.. yer la aku ni kan keja.. yang mana dekat2 tu leh la aku singgah.. nak buat macam mana kan? Tapi yang mana2 penting tu terpaksa la aku cuti gak.. bahkan semalam pon aku cuti pegi makan kenduri sama.. pi tolong2 sikit lebih kurang apa yang patut, pastu aku balik la..

p/s: ada banyak gambau aku nak masukkan tapi blogspot tak nak terima so.. nanti aku
masukkan

Comments

Popular posts from this blog

Entri kira muat...

Oh bulan mana bintang? Atas puncak kayu ara Oh cik puan mana hilang? Dalam dapur atas para