Skip to main content

Menjelang Tahun Baru 2006 : Rangkupan Satu Perjalanan

Aku tak tahu macam mana leh timbul ide nak buat 'blogathon', emm idea ini terbit bila kau mengenangkan tahun lepas aku cuba jugak nak buat, cuma aku taip directly to blog, ntah macam mana ntah, bila aku update je.. terus ilang, tak de backup apa.. alah tensionnya aku... pastu terus aku tak tulis apa dah.. terus tinggai tajuk je.. (menjelang detik 2005... lebih kurang gitu kot tajuknya..). So tahun ni aku prepare awal-awal la, tak nak jadi macam tahun lepas, dan kalau boleh aku naik taip panjang-panjang... biarlah sempena nak tinggalkan tahun 2005 ni, dapat mengukir peristiwa suka duka yang aku alami sepanjang tahun 2005. Alah lebih kurang imbasan tahun 2005 la yang macam dalam suratkhabar tu... cumanya takder gambo kot.. Aku harap aku tak merapu.. tapi lebih kepada isi cerita la.. kalau termerapu tolong stopkan aku ye..

Tahun 2005 ni aku bermula dengan suasana happy, ialah aku dapat semangat baru, orang dah bertunang kan, jadi mesti la dapat semangat baru.. rasa happy je.. walau dalam hati aku aku tak tau apa perasannya.. seronok, takut, suspen, gemuruh sumernya ada.. dalam masa tu juga aku dok congak juga budget nak kenduri, cukup ke tak ni.. ye la setakat nak belanja kawin, dan persiapan nya InsyaAllah cukup, dan dan dalam bulan satu ni jugak kami telah sepakat nak diadakan majlis kami ni dalam bulan Mac, isk tinggal 3 bulan lagi.. cukup masa ke tak ni.. kalau nak ikut aku memang aku nak buat bulan Mei ka tak pon bula Ogos.. ada la masa aku nak kumpul duit lagi... tapi mak kata tak pa la.. bertunang lama-lam pon tak elok juga, isk maleh aku nak pikir, ikut sajalah dah sumer orang setuju... ok nyer sikit pasal hal beli daging mak sponsor.. dia kata dia dah berniat, emm yer lah anak bujang sowang kan(.. bujang senang.. isk takde la.. senang bujang).

Masuk bulan 2, kami dah mula sibuk buat persiapan, yer lah mana nak buat kad jemputan, mana nak cari baju bersanding, mana nak buat baju telok belanga, nak memanggil lagi plus macam macam hal nak kena buat, dalam mas ni la aku rasa aku rapat sangat dengan mak, ntah aku tak pasal apa, tapi boleh dikatakan kami sering bersama, berbincang dan buat apa saja bersama, kami pergi memanggil bersama.. boleh dikatakan pada setiap petang tu kami akan meronda besama dengan kapcai aku... kami meronda masuk kampung hanya semata-mata pergi memanggil, tapi kan aku balik keja kol 5.30 petang, jadi tak banyak rumah sangat yang dapat kemi pergi, dalam 2 -3 buah umah je.. ( emm sebelum balik, aku akan sembahyang asar dulu, jadi sampai umah tukar baju je.. pastu keluar ngan mak) .. maklum je la, kalau memanggil di kampung ni siap dengan ramah tamah dia, ayat pon kena susun jugak.. tak leh silap cakap.. kang owang tak mai umah.. kalau nak ajak tolong keja kena bagi tau siap-siap, bila nak kenduri, bila nak mesyuarat keja kawin dan bila lak majlis nak diadakan, kalau nak bawak orang-orang tua sebagai peneman, kena bagi tau gak bila nak akad nikah dan bila nak bersanding ke atau nak gi amik pengantin pompuan ke.. pak andam pon kena tempah juga.. sumer kena bagi tau.. kang haru biru jadinya.. salah kira, kang orang nak memasak mai nak makan kenduri aja.. bila memanggil kat kampung ni juga satu yang best tiap kali masuk umah orang nak memanggil setiap kali la owang aakan angkat kopi.. adus tak larat nak minum kopi aku.. tapi mau tak mau terpaksa juga minum.. nak jaga ati orang la pulak.. kang kata kita sombong payah gak.. aku ngan mak merantau sampai Kg Abi kampung mak aku .. baru la aku kenai ramai juga sedara sebelah mak aku ni.. kalau tak kalau pegi pon satu dua umah ja.. tapi aku kenai ramai lah jugak, kadang-kadang kita jumpa kat pejabat ke, mana mana ke tak tau pon kata sedara kita.. tapi bila dah pegi dengan mak baru lah kenai.. puas ati aku.. aku tengok mak happy je..

Dalam masa dok sibuk dengan nak kawin ni ada jugak beberapa hal yang berlaku pada aku, yer lah aku ni owang yang ramah tamah, orang yang betu bendul.. tak pandai aku nak tipu owang, tetapi kekadang tu ada jugak buat hal, bukan niat aku nak permainkan orang tetapi aku juga ada perasaan dan kekadang aku juga keliru dengan perasaan sendiri dan kekadang aku tepaksa meletakkan priority aku.. ye lah dalam masa aku mencari ada juga 3 , 4 orang yang aku tersangkut.. dari banyak aspek aku dapati mereka lebih kurang sama, dan mana yang kurang aspek terpaksalah aku settle dari awal, samada baik atau kasar.. tapi sebolehnya aku tak mau la menyinggung orang.. sebenarnya aku sendiri tak suka nak menyinggung perasaan orang, aku tak mau orang tak suka kat aku.. sebolehnya aku pon tak mou tak suka kat orang.. dan yang menjadi priority aku adalh mak.. apa-apa saja yang mak suka adalah menjadi kesukaan aku.. dalam masa ni juga ada yang aku suka mak suka tapi pastu mak tak suka lak.. reason dia, aku pon tak tau mungkin dari kaca seorang iby, dari kaca mata sorang yang banyak pengalaman yang boleh melihat dari mata hati dari mata kasar.. dan ada juga yang mak suka tapi aku tak syka.. heh yg ni aku kena slow talk ngan mak la.. ada juga yang aku suka tapi mak tak suka.. yang ni lah yang sakit sikit.. tapi aku kena get through juga.. ada yang aku boleh terangkan pada depa, dan ada yang aku tak dapat nak terangkan.. cuma aku dapat harap mereka akan paham, walau pon begitu aku masih closed contact dengan depa.. dan akan get through bersama dalam other mean punya relationship.. ada yang kej asekali dengan aku, ada yang aku kenal bertahun.. ada yang masih belajar.. ahh macam2 rasa nya (.. masih senang bujang kan.. bukannya bujang senang!)

Sesungguhnya aku amat mereka dapat paham dengn situasi aku, pasal aku terpaksa memberi priority pada emak aku.. pasalnya bagi aku kalau aku tak bagi priority ni pada mak aku.. sapa lagi yang akan menyenangkan hati dia, aku tak suka mak aku rasa tak senang hati, terasa di hati, biarlah apa yang aku cari menyenangkan hati mak dari hatiku sendiri, kerana aku tau aku budak baik, aku mudah jatuh cinta dan aku akan dapat buat ddiriku jatuh cinta pada sapa sahaja asalkan orang itu dapat menyintai aku.. (dan kerana mudah jatuh cinta menyebabkan sumer ini berlaku kan..?)
So, 12/3/2005 kami selamat di satukan, majlis akad nikah diadakan di MAsjid Sungai Padang, dalam susana yang tenang dengan diiringi mak, kak are dan kak na sekeluarga, juga teman teman ku dari library serta kadzim ( teman seperjuangan ) sekeluarga. Dengan sekali lafaz je, alhamdulillah aku dah bertukar title. Jadi selamat tinggal lah zaman bujangku, zaman bujang yang penuh caca marba, yang penuh asam garam, penuh dengan perjuang mencari jati diri.
Pada esoknya 13/3/2005 berlangsung majlis kenduri di rumah pengantin perempuan, satu majlis yang meriah dengan kehadiran sahabat handaidan kaum keluarga mem aku, siap ada dj la, pastu ada makan beradat.. hmm sampai la malam akukat situ, malam tu aku kena balik umah jugak la, pasal kat umah aku pon tengah sibuk, isk bukan ada sapa lak kat umah, kena la balik tengok-tengok juga..

PAda lusanya, 15/3/2005 majlis kenduri kawin dan sambut menantu diadakan di rumah aku, ramai la kawan kawan aku yang datang, adik beradik dan saudara-saudara yang jauh po datang juga, seronok aku bila tengok macam ni, lagi seronok aku tengok mak happy je.. tak de perkara yang paling menyeronokkan aku melain aku bila kau tengok mak suka, mak happy..
Lepas habis majlis perkahwinan, dalam seminggu tu banyak aku dok kat umah membantu mengemas mana yang patut, lepas tu kami bertolak la pergi ke Trengganu, konon2nya macam honeymoon la gitu, kami bertolak dari Kuala Perlis dalam jam 7.00ptg dan sampai Jertih dalam kol 4.30 pagi.. isk laju gak drebar bas tu bawak, tapi aku tido je sepanjang jalan.. sedar2 dah sampai dah. Dari Jertih Mat Noor datang amik dalam kol 4.45 pagi kot, dan kami pi la umah dia di Kg Air Tawar, Besut.. kami lepak umah Mat Noor sehari, esok nya kami bertolak ke Pulau perhentian dari Kuala Besut. Manyak kenangan la kat P. Perhentian ni, ialah owang baru kawin kan, paham2 je lah, tapi masa nak pegi tu, kami dah menempuh cabaran yang pertama, lepas keluar je dari kuala sungai, bot laju yang kami naiki dah kena ribut, rupanya huja kat tengah laut, apa lagi melambung lambung la bot yang kami naiki tu, nasib baik la tak berlaku apa-apa, aku tengok pemandu bot tu rilek je, aku pon rilek la sama, takde la nak panik apa.. Dua hari dua malam kami kat sana, pastu balik semula ke rumah Mat Nor, dan malam nya kami balik ke Perlis.. Uh boleh tahan pengalaman aku masa tu.

Dalam bulan empat, aku dan mem aku bersama mak dan pak mentua aku pi Shah Alam, mem aku pi terima ijazah kat UiTM, hmm kami tido sehari kat umah akak aku kat Seksyen 20 Shah Alam. Ini adalah sebahagian catatan kegembiraan di awal tahun 2005 dan di awal perkahwinan kami......

SELAMAT TAHUN BARU 2006

Comments

Popular posts from this blog

Entri kira muat...

Oh bulan mana bintang? Atas puncak kayu ara Oh cik puan mana hilang? Dalam dapur atas para